Uslovno na reviziju usklađenosti poslovanja
Državna revizorska institucija (DRI) izrazila je negativno mišljenje na reviziju Godišnjeg finansijskog izvještaja Pošte Crne Gore za 2023. godinu i uslovno mišljenje na reviziju usklađenosti poslovanja tog preduzeća za 2023.
Mišljenje je donio nadležni Kolegijum DRI u sastavu senator Zoran Jelić, rukovodilac Kolegijuma i senator Milan Dabović, član Kolegijuma.
“Finansijskom revizijom je utvrđeno da Društvo ne posjeduje dokaze o pravu svojine nad imovinom u ukupnoj vrijednosti od 835.494,16 eura, odnosno za knjigovodstvenu iskazanu vrijednost Zemljišta od 187.348 eura i Objekti od 648.146,16 eura. Društvo je prilikom obračuna odloženih poreskih obaveza koristilo stopu poreza na dobit u iznosu od devet odsto, međutim shodno međunarodnim računovodstvenim standardima bilo je potrebno primijeniti prosječnu stopu, koja iznosi 13,94 odsto, tako da odložene poreske obaveze umjesto 406.407,95 eura treba da iznose 629.846,59 eura”, saopštili su iz DRI.
Dalje navode da je Pošta nerealno iskazala stanje potraživanja prema Fondu za solidarnu stambenu gradnju Saveza sindikata, Unije poslodavaca i Vlade Crne Gore, jer je ista prikazala po osnovu uplaćenih, a ne obračunatih sredstava.
“Revizijom usklađenosti poslovanja „Pošta Crne Gore“ AD Podgorica za 2023. godinu su utvrđena odstupanja i neusklađenosti poslovanja Društva sa Zakonom o radu, Zakonom o porezu na dobit pravnih lica, Zakonom o sprječavanju nelegalnog poslovanja, Zakonom o javnim nabavkama i Uredbom o naknadi troškova zaposlenih u javnom sektoru. Tokom 2023. godine i u ranijem periodu Društvo je ugovore o radu na neodređeno vrijeme zaključivalo bez raspisivanja javnog oglasa, bez dokaza o opštoj zdravstvenoj sposobnosti, a u pojedinim slučajevima i bez dokaza o ispunjavanju posebnih uslova“, dodaju u DRI.
Kako navode, društvo je tokom 2023. godine vršilo nabavke avio karata, usluge adaptacije objekata, kancelarijskog materijala, kancelarijskog namještaja, održavanja softvera, usluga osiguranja itd, ukupne vrijednosti od 221.315,84 eura sa uračunatim PDV-om bez sprovođenja odgovarajućeg postupka javne, odnosno jednostavne nabavke.
Ističu da je Pošta zaključila Sporazum o ustupanju zaposlenih sa d.o.o.”Nice Job” iz Podgorice, a da nije izvršila izbor Agencije za privremeno ustupanje zaposlenih u skladu sa odredbom Zakona o javnim nabavkama.
“Društvo nije, u skladu sa odredbom Zakona o sprečavanju nelegalnog poslovanja donijelo Odluku o visini blagajničkog maksimuma za blagajne u Sektoru za ekonomske poslove. U Društvu ne postoji procedura za bliže uređivanje načina i uslova vršenja popisa, sa nosiocima aktivnosti, zaduženjima i definisanim rokovima za pojedine faze popisa”, kaže se u saopštenju.
Nadležni Kolegijum DRI je zaključio da se Izvještaj o reviziji Godišnjeg finansijskog izvještaja „Pošta Crne Gore“ AD Podgorica za 2023. godinu dostavi Odboru direktora kao organu upravljanja i rukovođenja Društva i Vladi Crne Gore kao osnivaču Društva radi preduzimanja mjera iz njihove nadležnosti i Ministarstvu ekonomskog razvoja radi unapređenja položaja Pošte.
“Predmetni izvještaj se dostavlja na upoznavanje Odboru za ekonomiju, budžet i finansije Skupštine Crne Gore i Vrhovnom državnom tužilaštvu shodno Protokolu o saradnji Vrhovnog državnog tužilaštva i Državne revizorske institucije”, dodaje se.
Pošta Crne Gore AD Podgorica je dužna da do 31. januara dostavi DRI Plan aktivnosti za realizaciju izdatih preporuka i do 30. juna Izvještaj o sprovedenim radnjama po izrađenim i dostavljenim preporukama.